Osiedlegranica.pl

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTO¦CI I PORZˇDKU

NA TERENIE GMINY MICHAŁOWICE

 

(Zał±cznik do uchwały nr XXVI/234/2013 Rady Gminy Michałowice

z dnia 27 lutego 2013 r.) 

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Przedmiot regulacji

 

Regulamin utrzymania czystoci i porz±dku na terenie Gminy Michałowice (zwany dalej

„regulaminem”) okrela szczegółowe zasady utrzymania czystoci i porz±dku na terenie

Gminy Michałowice:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystoci i porz±dku na terenie gminy;

2) rodzaje i minimalne pojemnoci pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

komunalnych i urz±dzeń do gromadzenia nieczystoci ciekłych;

3) częstotliwoci i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystoci

ciekłych;

4) inne wymagania wynikaj±ce z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla

Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023;

5) obowi±zki osób utrzymuj±cych zwierzęta domowe;

6) zasady utrzymywania zwierz±t gospodarskich na terenach wył±czonych z produkcji

rolniczej;

7) obszary podlegaj±ce obowi±zkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia.

 

ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystoci i porz±dku na terenie gminy

 

§ 2.

Obowi±zki włacicieli nieruchomoci

 

1. Właciciele nieruchomoci obowi±zani s± zapewniać utrzymanie czystoci i porz±dku

przez zbieranie powstałych na terenie nieruchomoci odpadów komunalnych zgodnie

z wymaganiami okrelonymi w niniejszym regulaminie.

2. Ze zmieszanych odpadów komunalnych powstałych na nieruchomoci, przed ich

zgromadzeniem w pojemnikach lub workach na odpady, należy wydzielić następuj±ce

frakcje odpadów:

   1) przeterminowane leki;

   2) zużyte baterie i akumulatory;

   3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

   4) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

   5) odpady budowlane i rozbiórkowe (odpady z drobnych prac budowlanych

prowadzonych przez właciciela nieruchomoci we własnym zakresie na

wykonanie których nie jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie);

   6) zużyte opony;

   7) odpady zielone;

   8) odpady niebezpieczne inne niż wskazane w pkt. 1-3;

   9) popiół.

3. Właciciele nieruchomoci, którzy zadeklaruj± prowadzenie selektywnej zbiórki

odpadów komunalnych, zobowi±zani s± do wydzielenia następuj±cych frakcji

odpadów:

   1) suchej, tj. obejmuj±cej papier, metal, tworzywa sztuczne, opakowania

   wielomateriałowe, tekstylia, drewno;

   2) szkła;

   3) zmieszanych odpadów komunalnych pozostałych po segregacji (np. resztki

   żywnoci, obierki, skorupki jaj, mokre folie, kalka, szkło hartowane, ceramika,

   naczynia arco);

   4) odpadów wielkogabarytowych;

   5) zużytego sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego;

   6) odpadów zielonych;

   7) zużytych baterii i akumulatorów;

   8) przeterminowanych leków;

   9) zużytych opon;

   10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych (odpady z drobnych prac budowlanych

   prowadzonych przez właciciela nieruchomoci we własnym zakresie na

   wykonanie których nie jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie);

   11) innych odpadów niebezpiecznych niż wskazane w pkt. 5, 7 i 8;

   12) popiołu.

4. Odpady komunalne uważa się za zebrane selektywnie, jeżeli w workach lub

w pojemnikach przeznaczonych na dan± frakcję odpadów znajduj± się wył±cznie

odpady należ±ce do przedmiotowej frakcji. W przeciwnym wypadku odpady

zgromadzone w worku lub w pojemniku uznaje się za zmieszane odpady komunalne

pozostałe po segregacji i odbiera w terminach przewidzianych dla odbioru odpadów

komunalnych zmieszanych.

5. Do pozostałych obowi±zków włacicieli nieruchomoci w zakresie utrzymania

czystoci i porz±dku należy:

   1) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami jest dopuszczalne na terenie

   nieruchomoci jedynie przy wykorzystaniu rodków ulegaj±cych

   biodegradacji, a powstaj±ce cieki musz± być odprowadzane do kanalizacji

   sanitarnej lub gromadzone, w szczelnych zbiornikach bezodpływowych,

   w szczególnoci cieki takie nie mog± być odprowadzane bezporednio do

   zbiorników wodnych lub do ziemi;

   2) naprawa pojazdów, zwi±zana z ich bież±c± eksploatacj±, może być

   przeprowadzana na terenie nieruchomoci, jeżeli nie powoduje

   zanieczyszczenia wód i gleby oraz nie ł±czy się z uci±żliwoci± dla s±siednich

   nieruchomoci, a powstaj±ce odpady s± gromadzone w sposób umożliwiaj±cy

   ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy;

 

ROZDZIAŁ III

Rodzaje i minimalne pojemnoci pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

komunalnych na terenie nieruchomoci, na drogach publicznych, warunki ich

rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porz±dkowym i

technicznym

 

§ 3.

Rodzaje i minimalne pojemnoci pojemników

 

1. Powstałe na terenie nieruchomoci zamieszkanych odpady komunalne gromadzi się

w pojemnikach lub w workach, oznaczonych w sposób, o którym stanowi± ust. 5 i 6

o pojemnoci minimalnej okrelonej w ust. 7.

2. Na terenie gminy stosuje się następuj±ce rodzaje pojemników, worków oraz koszy

ulicznych:

   1) pojemniki na odpady o pojemnociach od 120 l do 1 100 l;

   2) worki foliowe o pojemnoci minimalnej 60 l;

   3) kosze uliczne o pojemnoci od 30 l do 60 l (zwane dalej koszami).

3. Pojemniki musz± być wykonane z trwałego materiału oraz posiadać konstrukcję

umożliwiaj±c± ich opróżnienie przy użyciu pojazdów specjalnych służ±cych do

odbioru odpadów komunalnych. Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub

pozbawiony jakiejkolwiek czę¶ci (np. pokrywy), co mogłoby czynić korzystanie

z pojemnika utrudnionym lub niemożliwym.

4. Worki musz± być wykonane z trwałej folii, o takim stopniu przezroczystoci, który

umożliwia łatwe okrelenie umieszczonej zawartoci, o gruboci nie mniejszej niż

0,05 mm) dostosowanej do iloci i rodzaju odpadów, uniemożliwiaj±cej rozerwanie

się worka.

5. Ustala się następuj±ce rodzaje pojemników oraz worków przeznaczonych do

prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych:

   1) dla frakcji suchej o minimalnej pojemnoci 60 litrów, w kolorze żółtym;

   2) dla odpadów zielonych, o minimalnej pojemnoci 60 litrów, w kolorze br±zowym;

   3) dla szkła, o minimalnej pojemnoci 60 litrów, w kolorze zielonym;

   4) dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych worek o minimalnej pojemnoci 120 l

   w kolorze szarym wykonany z tkaniny foliowanej lub niefoliowanej

   o odpowiedniej trwałoci, przeznaczony na odpady budowlane.

6. Zmieszane odpady komunalne lub zmieszane odpady komunalne pozostałe po

segregacji należy umieszczać w pojemniku o pojemnoci nie mniejszej niż 120 litrów.

7. W zamian za uiszczon± przez Właciciela nieruchomoci opłatę za gospodarowanie

odpadami komunalnymi Gmina wyposaży nieruchomo¶ć w pojemniki lub worki na

odpady komunalne, o następuj±cych minimalnych pojemnociach:

   1) w zakresie odpadów komunalnych zbieranych selektywnie, zależenie od liczby

   osób zamieszkuj±cych dan± nieruchomo¶ć:

 

 

   2) w przypadku nieruchomoci zamieszkanych, na których nie będzie

   prowadzona selektywna zbiórka odpadów komunalnych ustala się wymagan±

   minimaln± pojemno¶ć pojemników na odpady komunalne zmieszane,

   uzależnion± od liczby mieszkańców:

 

 

8. Dla pozostałych typów nieruchomoci minimalna pojemno¶ć pojemników lub

kontenerów na odpady komunalne okrela się w ten sposób, że:

   1) dla szkół wszelkiego typu – 3 l na każdego ucznia lub pracownika;

   2) dla żłobków i przedszkoli – 3 l na każde dziecko lub pracownika;

   3) dla lokali handlowych – 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak,

   co najmniej jeden pojemnik 240 l na lokal;

   4) dla punktów handlowych poza lokalem – 50 l na każdego zatrudnionego,

   jednak co najmniej jeden pojemnik 240 l na każdy punkt;

   5) dla lokali gastronomicznych – 30 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to

   także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewn±trz lokalu;

   6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji, co najmniej jeden pojemnik 240 l;

   7) dla zakładów rzemielniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do

  pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 240 l na każdych

   10 pracowników;

   8) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. – 30 l na jedno łóżko;

   9) dla ogródków działkowych 60 l na każd± działkę w okresie sezonu tj. od

   1 marca do 31 paĽdziernika i 15 l poza sezonem;

   10) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystoci

   wymagane jest również ustawienie na zewn±trz, poza lokalem, co najmniej

   jednego pojemnika 240 l na odpady.

9. Worki, o których stanowi ust. 5, z wyj±tkiem worków na odpady budowlane i

rozbiórkowe, dostarcza włacicielom nieruchomoci podmiot odbieraj±cy odpady

komunalne na terenie gminy. Właciciele nieruchomoci s± obowi±zani do odebrania

worków i używania ich zgodnie z przeznaczeniem.

10. Zapewnienie pojemników do zbiórki popiołu jest obowi±zkiem właciciela

nieruchomoci.

11. Pojemniki, o których mowa w ust. 1, właciciel nieruchomoci:

   1) poddaje okresowemu czyszczeniu i dezynfekcji, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy;

   2) utrzymuje w odpowiednim stanie sanitarnym, porz±dkowym i technicznym.

12. Obowi±zki, o których stanowi ust. 11, właciciel nieruchomoci może zlecić

przedsiębiorcy zajmuj±cemu się tego typu czynnociami.

13. Właciciele nieruchomoci s± zobowi±zani do udzielania rzetelnych i wiarygodnych

informacji, umożliwiaj±cych ustalenie faktycznej iloci odpadów podlegaj±cych

gromadzeniu na terenie nieruchomoci.

 

§ 4.

Rozmieszczenie pojemników

 

Okrela się następuj±ce zasady rozmieszczania pojemników na odpady i urz±dzeń do

gromadzenia nieczystoci płynnych:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych i nieczystoci

ciekłych należy uwzględnić przepisy Rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12

kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać

budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póĽń. zm.);

2) pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomoci, w miejscu

widocznym, na wyrównanej, najlepiej utwardzonej, powierzchni, zabezpieczonej

przed zbieraniem się na niej wody i błota;

3) miejsca gromadzenia odpadów komunalnych powinny być zabezpieczone przed

zalewaniem odpadów przez wody opadowe i dostępem osób trzecich; dostęp do nich

powinny mieć wył±cznie osoby maj±ce obowi±zek zbierać a także odbierać z nich

odpady komunalne;

4) na terenie nieruchomoci pojemniki na odpady oraz worki z selektywnie zebranymi

odpadami komunalnymi należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, umożliwiaj±cym

łatwy dostęp podmiotowi odbieraj±cemu odpady komunalne na terenie gminy;

5) szczelny zbiornik bezodpływowy lub oczyszczalnia przydomowa musz± być

zlokalizowane w sposób umożliwiaj±cy dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego w celu

ich opróżnienia;

 

§ 5.

Kosze w miejscach publicznych; imprezy plenerowe

 

1. Miejsca publiczne takie jak: ci±gi piesze przy drogach publicznych, przystanki

komunikacji, parki s± przez włacicieli nieruchomoci lub przedsiębiorców

użytkuj±cych tereny komunikacji publicznej obowi±zkowo wyposażone w kosze,

zgodnie z następuj±cymi zasadami:

   1) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w s±siedztwie

   oznaczenia przystanku;

   2) na jednym peronie powinny być umieszczone min. dwa kosze.

2. Właciciel nieruchomoci na której organizowana jest impreza plenerowa (np. festyn,

koncert, cyrk, wesołe miasteczko) zobowi±zani s± do wyposażenia miejsca, na którym

ona się odbywa w jeden pojemnik o pojemnoci nie mniejszej niż 120 l na 60 osób

uczestnicz±cych w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin; jeli jest

on dłuższy – liczbę tę należy zwiększyć o 50 % w stosunku do podanych wyżej, na

każde następne 4 godziny trwania imprezy;

 

ROZDZIAŁ IV

Częstotliwoci i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystoci ciekłych

 

§ 6.

Częstotliwo¶ć i sposób pozbywania się odpadów komunalnych

 

1. Właciciele nieruchomoci obowi±zani s± do pozbywania się odpadów komunalnych

z terenu nieruchomoci w sposób systematyczny, gwarantuj±cy zachowanie czystoci i

porz±dku na terenie nieruchomoci.

2. Gmina zapewnia następuj±ce metody pozbywania się odpadów komunalnych:

   1) odbieranie frakcji suchej, szkła, odpadów zielonych, elektrycznych i

elektronicznych, wielkogabarytowych, popiołu oraz odpadów komunalnych

zmieszanych z nieruchomoci zamieszkanej, realizowane przez firmę wybran±

w przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystoci i

porz±dku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z póĽn. zm.) i zgodnie z

częstotliwociami, o których mowa w ust. 3;

   2) dostarczanie przeterminowanych leków przez włacicieli nieruchomoci do

oznaczonych pojemników rozmieszczonych w wyznaczonych aptekach,

placówkach ochrony zdrowia lub w punkcie selektywnej zbiórki odpadów

komunalnych;

   3) dostarczanie zużytych baterii przez włacicieli nieruchomoci do oznaczonych

pojemników rozmieszczonych w budynku urzędu gminy, placówkach

owiatowych lub w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

   4) dostarczanie niektórych odpadów komunalnych przez włacicieli

nieruchomoci do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

3. Ustala się minimalne częstotliwoci odbioru sprzed posesji odpadów komunalnych z

nieruchomoci zamieszkanych:

   1) zmieszanych odpadów komunalnychnie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;

   2) zmieszanych odpadów komunalnych pozostałych po segregacjinie rzadziej niż raz

   na 2 tygodnie;

   3) frakcji suchejraz na miesi±c;

   4) szkła – raz na 2 miesi±ce;

   5) wielkogabarytowychpo wczeniejszym zgłoszeniu takiej koniecznoci do Urzędu

   Gminy Michałowice, jako „wystawka” raz miesi±cu w pierwszy poniedziałek

   miesi±ca; jeli jest to dzień ¶wi±teczny, odbiór ma miejsce w następny poniedziałek;

   6) elektrycznych i elektronicznychpo wczeniejszym zgłoszeniu takiej koniecznoci

   do Urzędu Gminy Michałowice, jako „wystawka” raz miesi±cu w pierwszy

   poniedziałek miesi±ca; jeli jest to dzień ¶wi±teczny, odbiór ma miejsce w następny

   poniedziałek;

   7) zielonychdwa razy w miesi±cu w okresie od 1 kwietnia do 15 grudnia;

   8) popiołu – po wczeniejszym zgłoszeniu takiej koniecznoci do Urzędu Gminy

   Michałowice, raz w miesi±cu, w okresie od 1 paĽdziernika do 30 kwietnia

4. Właciciele nieruchomoci przekazuj± do punktu selektywnej zbiórki odpadów

komunalnych następuj±ce rodzaje odpadów:

   1) akumulatory;

   2) zużyte opony;

   3) odpady niebezpieczne, o których mowa w §2 ust. 2 pkt. 8.

5. Odpady elektryczne i elektroniczne można także przekazać podmiotowi zbieraj±cemu

zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodz±cy z gospodarstw domowych,

o którym mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i

elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z póĽn. zm.).

6. Zużyte baterie pozostawia się w odpowiednio oznaczonych pojemnikach,

rozmieszczonych w budynku urzędu gminy, placówkach owiatowych lub w punkcie

selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

7. Przeterminowane leki pozostawia się w odpowiednio oznaczonych pojemnikach,

rozmieszczonych w aptekach, placówkach ochrony zdrowia, lub w punkcie

selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

8. Wykaz miejsc, o których mowa w ust. 6 i 7 gmina podaje do publicznej wiadomoci

przez umieszczenie wykazu na swojej stronie internetowej i podanie do publicznej

wiadomoci w sposób zwyczajowo przyjęty.

9. Odpady budowlane wytworzone przez mieszkańca należy gromadzić w workach,

o których stanowi § 3 ust. 5 pkt 4 regulaminu.

 

§ 7.

Wymogi szczególne w zakresie zbiórki selektywnej

 

1. Selektywnie zebrane odpady powinny być czyste, niezatłuszczone i opróżnione z resztek

pozostałych substancji.

2. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywnoci i inne, które uległy

zabrudzeniu, należy przed złożeniem do worka umyć.

3. Z odpadów opakowaniowych posiadaj±cych nakrętki, należy je odkręcić.

4. Opróżnione opakowania, jeli rodzaj materiału na to pozwala, należy trwale zgnie¶ć przed

złożeniem do worka.

5. Zebrane selektywnie odpady frakcji suchej, szkło, odpady zielone przekazywane s±

podmiotowi zajmuj±cemu się odbiorem odpadów komunalnych, w workach, o których

stanowi § 3 ust. 5, które należy zwi±zać lub zakleić tam± klej±c±.

6. Zabrania się:

   1) umieszczania w workach na odpady suche:

     a) opakowań z zawartoci±, np. żywnoci±, wapnem, cementem;

     b) kalki technicznej;

     c) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych foli;

     d) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i

     lakierach;

     e) opakowań po rodkach chwasto- i owadobójczych;

4) umieszczania w workach na szkło:

   a) ceramiki (np. porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki);

   b) luster;

   c) szklanych opakowań farmaceutycznych lub chemicznych z pozostałociami

   zawartoci;

   d) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone);

   e) szyb samochodowych.

 

§ 8.

Obowi±zki włacicieli nieruchomoci niezamieszkanych oraz włacicieli nieruchomoci,

którzy pozbywaj± się nieczystoci ciekłych

 

1. Ustala się minimalne częstotliwoci odbioru odpadów komunalnych

z nieruchomoci niezamieszkanych:

   1) dwa razy w miesi±cu z nieruchomoci niezamieszkanych (domy);

   2) dwa razy w miesi±cu z ogródków działkowych;

   3) jeden raz w tygodniu ze żłobków i przedszkoli;

   4) dwa razy w tygodniu z obiektów oraz terenów handlowo-usługowych,

z wyj±tkiem placówek handlowo-usługowych zlokalizowanych poza

budynkami, dla których wprowadza się obowi±zek codziennego usuwania

odpadów;

   5) jeden raz na dwa tygodnie ze szkół wszelkiego typu, internatów, hoteli itp.;

   6) trzy razy w tygodniu z koszy ulicznych;

   7) jeden raz na dwa tygodnie z cmentarzy.

2. Właciciele nieruchomoci wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe zobowi±zani s±

opróżniać je z częstotliwoci± zapewniaj±c± niedopuszczenie do ich przepełnienia

b±dĽ wylewania na powierzchnię terenu. Przyjmuje się, że pojemno¶ć zbiorników

powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie czę¶ciej niż raz w tygodniu. Również

przepustowo¶ć przydomowej oczyszczalni cieków musi zostać dostosowana do iloci

mieszkańców w sposób zapewniaj±cy uzyskanie stopnia ich oczyszczania okrelonego

w przepisach odrębnych; w przypadku braku licznika na wodę okrelaj±c wielko¶ć i

przepustowo¶ć tych urz±dzeń należy przyj±ć następuj±ce wskaĽniki wytwarzania

cieków:

   1) mieszkańcy – 3,0 m³/osobę/miesi±c,

   2) pralnie usługowe – 17,0 dm³/kg bielizny/dobę,

   3) bary, restauracje, jadłodajnie – 3 m³/miejsce konsumpcyjne/miesi±c,

   4) kawiarnie – 0,8 m³/miejsce konsumpcyjne/miesi±c,

   5) sklepy spożywcze – 2,0 m³/zatrudnionego/miesi±c,

   6) pozostałe sklepy – 0,9 m³/zatrudnionego/miesi±c,

   7) apteki – 3,0 m³/zatrudnionego/miesi±c,

   8) przychodnie lekarskie – 0,5 m³/zatrudnionego/miesi±c,

   9) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne – 4,5 m³/zatrudnionego/miesi±c,

   10) pozostałe zakłady usługowe – 0,45 m³/zatrudnionego/miesi±c,

   11) zakłady produkcyjne:

     a) bez natrysków – 0,45 m³/zatrudnionego/miesi±c,

     b) z natryskami – 1,5 m³/zatrudnionego/miesi±c;

12) ogródki działkowe – 1 m3/ogródek/miesi±c.

 

ROZDZIAŁ V

Wymagania wynikaj±ce z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

 

§ 9.

Ogólne wymogi wynikaj±ce z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

 

1. Stosownie do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami stwierdza się obowi±zek

takiego postępowania na terenie gminy, które prowadzi do:

   1) zwiększenia udziału odzysku, w szczególnoci recyklingu w odniesieniu do szkła,

metali, tworzyw sztucznych oraz papieru i tektury, jak również odzysku energii z

odpadów zgodnego z wymogami ochrony rodowiska,

   2) zmniejszenia iloci odpadów kierowanych na składowiska odpadów,

   3) wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów,

   4) zminimalizowania iloci powstaj±cych odpadów, głównie opakowań lub toreb

foliowych.

2. Podmioty prowadz±ce działalno¶ć w zakresie odbierania odpadów komunalnych

obowi±zane s± rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów odpadów

komunalnych odbieranych od poszczególnych włacicieli nieruchomoci.

3. Zgodnie z czę¶ci± VIII „PRZYJĘTY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI”

z rozdziałem 2.3. Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata

2012 – 2017 z uwzględnieniem lat 2018 – 2023 podmiot odbieraj±cy odpady

obowi±zany jest do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów

zielonych oraz pozostałoci z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do

składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych

okrelonej w wyżej wymienionym Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami oraz

w uchwale w sprawie wykonania tegoż Wojewódzkiego Planu Gospodarki

Odpadami.

4. Gmina, będzie podejmować działania maj±ce na celu podniesienie wiedzy

mieszkańców w zakresie selektywnej gospodarki odpadami i ograniczania iloci

powstaj±cych odpadów.

 

§ 10.

Postępowanie z odpadami zbieranymi selektywnie

 

Odpady zbierane selektywnie przed skierowaniem do instalacji termicznego przekształcania

odpadów, do recyklera lub na składowisko odpadów należy:

1) w przypadku odpadów ulegaj±cych biodegradacji poddać w szczególnoci

kompostowaniu, lub skierować do fermentacji w instalacji biogazowej;

2) w przypadku odpadów opakowaniowych i surowców wtórnych poddać sortowaniu

celem podczyszczenia;

3) w przypadku odpadów wielkogabarytowych - poddać demontażowi, odzyskowi lub

unieszkodliwianiu.

 

§ 11.

Działania zmierzaj±ce do poprawy gospodarki odpadami

 

1. W ramach działań zmierzaj±cych do poprawy gospodarki odpadami należy:

   1) prowadzić działania promuj±ce postawy i działania zmierzaj±ce do ograniczenia iloci

   odpadów powstaj±cych na nieruchomociach;

   2) informować, szczególnie w okresie poprzedzaj±cym sezon grzewczy o wpływie

   spalania odpadów w piecach centralnego ogrzewania na rodowisko i organizm

   ludzki;

   3) promować kompostowanie odpadów ulegaj±cych biodegradacji powstaj±cych na

   nieruchomociach w zabudowie jednorodzinnej.

2. Działania z ust. 1 można prowadzić we współpracy z organizacjami pozarz±dowymi.

 

ROZDZIAŁ VI

Obowi±zki osób utrzymuj±cych zwierzęta domowe

 

§ 12.

Zasada ogólna

 

Osoby utrzymuj±ce zwierzęta domowe s± obowi±zane do zachowania bezpieczeństwa i

rodków ostrożnoci, zapewniaj±cych ochronę przed zagrożeniem lub uci±żliwoci± dla ludzi

oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponosz± też

pełn± odpowiedzialno¶ć za zachowanie tych zwierz±t.

 

§ 13

Obowi±zki posiadaczy zwierz±t domowych

 

1. Do obowi±zków posiadaczy zwierz±t domowych należy:

1) stały i skuteczny dozór;

2) zachowanie rodków ostrożnoci zapewniaj±cych ochronę zdrowia i życia ludzi

oraz innych zwierz±t, a w szczególnoci dołożenie starań by zwierzęta te były jak

najmniej uci±żliwe dla otoczenia, nie zakłócały spokoju domowego i nie

zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku;

3) utrzymywanie zwierz±t na terenie własnej nieruchomoci;

4) zapobieganie zanieczyszczaniu przez zwierzęta domowe terenów placów gier i

zabaw, piaskownic dla dzieci, terenów stref rekreacji oraz terenów objętych

zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy;

5) zwalnianie zwierz±t domowych z uwięzi wył±cznie na terenach zielonych do tego

przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właciciel ma

możliwo¶ć sprawowania kontroli nad ich zachowaniem; zabrania się zwalniania z

uwięzi na terenach, o których mowa w zdaniu poprzednim, psów ras uznanych za

agresywne;

6) natychmiastowe usuwanie przez włacicieli, zanieczyszczeń pozostawionych

przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do

użytku publicznego, a w szczególnoci na chodnikach, jezdniach, placach,

parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystoci te, winny być zbierane przez

właciciela i umieszczane w specjalnych pojemnikach ustawionych na terenie

gminy.

2. Postanowienia ust. 1 pkt. 5 i 6 nie dotycz± osób niepełnosprawnych, korzystaj±cych z

pomocy psów asystuj±cych.

3. Do obowi±zków posiadaczy psów należy:

1) wyposażenie psa w obrożę i kaganiec;

2) prowadzanie psa na uwięzi (smyczy), a psa zachowuj±cego się agresywnie, psa

rasy uznanej za agresywn±, rasy dużej lub olbrzymiej dodatkowo w nałożonym

kagańcu i tylko przez osob± pełnoletni±. Obowi±zki, o których stanowi zdanie

poprzednie spoczywaj± również na osobie, która psem się opiekuje;

3) zwolnienie przez właciciela nieruchomoci psów ze smyczy na terenie

nieruchomoci może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomo¶ć jest ogrodzona w

sposób uniemożliwiaj±cy jej opuszczenie przez psa i wykluczaj±cy dostęp osób

trzecich, zaleca się oznakowanie ogrodzenia tabliczk± ze stosownym ostrzeżeniem;

4) niepozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest trzymany na uwięzi lub nie

znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym, które

uniemożliwiaj± wydostanie się psa na zewn±trz.

4. Przepisy ustępu powyższego stosuje się odpowiednio do innych zwierz±t domowych

mog±cych stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi.

5. Postanowienia ust. 1 stosuje się również do zwierz±t nieudomowionych,

utrzymywanych w charakterze zwierz±t domowych.

 

ROZDZIAŁ VII

Zasady utrzymywania zwierz±t gospodarskich na terenach wył±czonych z produkcji

rolniczej

 

§ 14.

 

Zezwala się na utrzymywanie zwierz±t gospodarskich na terenach nieruchomoci pod

warunkiem, że:

1) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystoci płynne będ±

gromadzone i usuwane zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami i nie będ± powodować

zanieczyszczenia terenu nieruchomoci oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

2) prowadzona hodowla nie będzie ł±czyła się z uci±żliwym oddziaływaniem na

nieruchomoci s±siednie, w szczególnoci w postaci nieprzyjemnych zapachów lub

wyziewów;

3) zachowane zostan± wymogi wynikaj±ce z obowi±zuj±cych przepisów sanitarnoepidemiologicznych;

4) zachowane zostan± wymogi wynikaj±ce z postanowień ustawy z 21 sierpnia 1997 r.

o ochronie zwierz±t (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z póĽ. zm.)

oraz innych aktów prawa powszechnie obowi±zuj±cego

 

ROZDZIAŁ VIII

Obszary podlegaj±ce obowi±zkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

 

§ 15.

Zagrożenie sanitarne populacj± gryzoni

 

1. Obowi±zkiem przeprowadzania cyklicznych deratyzacji objęte s±: szkoły, przedszkola,

placówki handlowe, budynki wielorodzinne oraz budynki i urz±dzenia użytecznoci

publicznej, a także zakłady zajmuj±ce się zbiorowym żywieniem ludzi lub produkcj±

żywnoci dla ludzi.

2. Użytkownik obiektu przeprowadza deratyzację w miarę potrzeby, w miesi±cach kwietniu i

wrzeniu.

 

ROZDZIAŁ IX

Postanowienia końcowe

 

§ 17.

 

Nadzór nad realizacj± obowi±zków wynikaj±cych z regulaminu sprawuje Wójt Gminy

Michałowice.

 

Inne pomocne linki:   

- Deklaracja (wzór wypełnionej przy segregowaniu, wzór wypełnionej bez segregowania);

- Segregacja po zmianach;

- Kompostowanie;

- Nowe zasady

© 2023 OsiedleGranica.pl
Aktualno¶ci | Historia | Zaproszenia | Nasi przyjaciele | Galeria | Ważne kontakty | Kontakt || Asystent.pro