REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTO¦CI I PORZˇDKU
NA TERENIE GMINY MICHAŁOWICE
(Zał±cznik do uchwały nr XXVI/234/2013 Rady Gminy Michałowice
z dnia 27 lutego 2013 r.)
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Przedmiot regulacji
Regulamin utrzymania czysto¶ci i porz±dku na terenie Gminy Michałowice (zwany dalej
„regulaminem”) okre¶la szczegółowe zasady utrzymania czysto¶ci i porz±dku na terenie
Gminy Michałowice:
1) wymagania w zakresie utrzymania czysto¶ci i porz±dku na terenie gminy;
2) rodzaje i minimalne pojemno¶ci pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych i urz±dzeń do gromadzenia nieczysto¶ci ciekłych;
3) częstotliwo¶ci i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczysto¶ci
ciekłych;
4) inne wymagania wynikaj±ce z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla
Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023;
5) obowi±zki osób utrzymuj±cych zwierzęta domowe;
6) zasady utrzymywania zwierz±t gospodarskich na terenach wył±czonych z produkcji
rolniczej;
7) obszary podlegaj±ce obowi±zkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia.
ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czysto¶ci i porz±dku na terenie gminy
§ 2.
Obowi±zki wła¶cicieli nieruchomo¶ci
1. Wła¶ciciele nieruchomo¶ci obowi±zani s± zapewniać utrzymanie czysto¶ci i porz±dku
przez zbieranie powstałych na terenie nieruchomo¶ci odpadów komunalnych zgodnie
z wymaganiami okre¶lonymi w niniejszym regulaminie.
2. Ze zmieszanych odpadów komunalnych powstałych na nieruchomo¶ci, przed ich
zgromadzeniem w pojemnikach lub workach na odpady, należy wydzielić następuj±ce
frakcje odpadów:
1) przeterminowane leki;
2) zużyte baterie i akumulatory;
3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
4) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
5) odpady budowlane i rozbiórkowe (odpady z drobnych prac budowlanych
prowadzonych przez wła¶ciciela nieruchomo¶ci we własnym zakresie na
wykonanie których nie jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie);
6) zużyte opony;
7) odpady zielone;
8) odpady niebezpieczne inne niż wskazane w pkt. 1-3;
9) popiół.
3. Wła¶ciciele nieruchomo¶ci, którzy zadeklaruj± prowadzenie selektywnej zbiórki
odpadów komunalnych, zobowi±zani s± do wydzielenia następuj±cych frakcji
odpadów:
1) suchej, tj. obejmuj±cej papier, metal, tworzywa sztuczne, opakowania
wielomateriałowe, tekstylia, drewno;
2) szkła;
3) zmieszanych odpadów komunalnych pozostałych po segregacji (np. resztki
żywno¶ci, obierki, skorupki jaj, mokre folie, kalka, szkło hartowane, ceramika,
naczynia arco);
4) odpadów wielkogabarytowych;
5) zużytego sprzętu elektrycznego oraz elektronicznego;
6) odpadów zielonych;
7) zużytych baterii i akumulatorów;
8) przeterminowanych leków;
9) zużytych opon;
10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych (odpady z drobnych prac budowlanych
prowadzonych przez wła¶ciciela nieruchomo¶ci we własnym zakresie na
wykonanie których nie jest wymagane pozwolenie na budowę lub zgłoszenie);
11) innych odpadów niebezpiecznych niż wskazane w pkt. 5, 7 i 8;
12) popiołu.
4. Odpady komunalne uważa się za zebrane selektywnie, jeżeli w workach lub
w pojemnikach przeznaczonych na dan± frakcję odpadów znajduj± się wył±cznie
odpady należ±ce do przedmiotowej frakcji. W przeciwnym wypadku odpady
zgromadzone w worku lub w pojemniku uznaje się za zmieszane odpady komunalne
pozostałe po segregacji i odbiera w terminach przewidzianych dla odbioru odpadów
komunalnych zmieszanych.
5. Do pozostałych obowi±zków wła¶cicieli nieruchomo¶ci w zakresie utrzymania
czysto¶ci i porz±dku należy:
1) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami jest dopuszczalne na terenie
nieruchomo¶ci jedynie przy wykorzystaniu ¶rodków ulegaj±cych
biodegradacji, a powstaj±ce ¶cieki musz± być odprowadzane do kanalizacji
sanitarnej lub gromadzone, w szczelnych zbiornikach bezodpływowych,
w szczególno¶ci ¶cieki takie nie mog± być odprowadzane bezpo¶rednio do
zbiorników wodnych lub do ziemi;
2) naprawa pojazdów, zwi±zana z ich bież±c± eksploatacj±, może być
przeprowadzana na terenie nieruchomo¶ci, jeżeli nie powoduje
zanieczyszczenia wód i gleby oraz nie ł±czy się z uci±żliwo¶ci± dla s±siednich
nieruchomo¶ci, a powstaj±ce odpady s± gromadzone w sposób umożliwiaj±cy
ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy;
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalne pojemno¶ci pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych na terenie nieruchomo¶ci, na drogach publicznych, warunki ich
rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porz±dkowym i
technicznym
§ 3.
Rodzaje i minimalne pojemno¶ci pojemników
1. Powstałe na terenie nieruchomo¶ci zamieszkanych odpady komunalne gromadzi się
w pojemnikach lub w workach, oznaczonych w sposób, o którym stanowi± ust. 5 i 6
o pojemno¶ci minimalnej okre¶lonej w ust. 7.
2. Na terenie gminy stosuje się następuj±ce rodzaje pojemników, worków oraz koszy
ulicznych:
1) pojemniki na odpady o pojemno¶ciach od 120 l do 1 100 l;
2) worki foliowe o pojemno¶ci minimalnej 60 l;
3) kosze uliczne o pojemno¶ci od 30 l do 60 l (zwane dalej koszami).
3. Pojemniki musz± być wykonane z trwałego materiału oraz posiadać konstrukcję
umożliwiaj±c± ich opróżnienie przy użyciu pojazdów specjalnych służ±cych do
odbioru odpadów komunalnych. Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub
pozbawiony jakiejkolwiek czę¶ci (np. pokrywy), co mogłoby czynić korzystanie
z pojemnika utrudnionym lub niemożliwym.
4. Worki musz± być wykonane z trwałej folii, o takim stopniu przezroczysto¶ci, który
umożliwia łatwe okre¶lenie umieszczonej zawarto¶ci, o grubo¶ci nie mniejszej niż
0,05 mm) dostosowanej do ilo¶ci i rodzaju odpadów, uniemożliwiaj±cej rozerwanie
się worka.
5. Ustala się następuj±ce rodzaje pojemników oraz worków przeznaczonych do
prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych:
1) dla frakcji suchej o minimalnej pojemno¶ci 60 litrów, w kolorze żółtym;
2) dla odpadów zielonych, o minimalnej pojemno¶ci 60 litrów, w kolorze br±zowym;
3) dla szkła, o minimalnej pojemno¶ci 60 litrów, w kolorze zielonym;
4) dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych worek o minimalnej pojemno¶ci 120 l
w kolorze szarym wykonany z tkaniny foliowanej lub niefoliowanej
o odpowiedniej trwało¶ci, przeznaczony na odpady budowlane.
6. Zmieszane odpady komunalne lub zmieszane odpady komunalne pozostałe po
segregacji należy umieszczać w pojemniku o pojemno¶ci nie mniejszej niż 120 litrów.
7. W zamian za uiszczon± przez Wła¶ciciela nieruchomo¶ci opłatę za gospodarowanie
odpadami komunalnymi Gmina wyposaży nieruchomo¶ć w pojemniki lub worki na
odpady komunalne, o następuj±cych minimalnych pojemno¶ciach:
1) w zakresie odpadów komunalnych zbieranych selektywnie, zależenie od liczby
osób zamieszkuj±cych dan± nieruchomo¶ć:
2) w przypadku nieruchomo¶ci zamieszkanych, na których nie będzie
prowadzona selektywna zbiórka odpadów komunalnych ustala się wymagan±
minimaln± pojemno¶ć pojemników na odpady komunalne zmieszane,
uzależnion± od liczby mieszkańców:
8. Dla pozostałych typów nieruchomo¶ci minimalna pojemno¶ć pojemników lub
kontenerów na odpady komunalne okre¶la się w ten sposób, że:
1) dla szkół wszelkiego typu – 3 l na każdego ucznia lub pracownika;
2) dla żłobków i przedszkoli – 3 l na każde dziecko lub pracownika;
3) dla lokali handlowych – 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak,
co najmniej jeden pojemnik 240 l na lokal;
4) dla punktów handlowych poza lokalem – 50 l na każdego zatrudnionego,
jednak co najmniej jeden pojemnik 240 l na każdy punkt;
5) dla lokali gastronomicznych – 30 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to
także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewn±trz lokalu;
6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji, co najmniej jeden pojemnik 240 l;
7) dla zakładów rzemie¶lniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do
pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 240 l na każdych
10 pracowników;
8) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. – 30 l na jedno łóżko;
9) dla ogródków działkowych 60 l na każd± działkę w okresie sezonu tj. od
1 marca do 31 paĽdziernika i 15 l poza sezonem;
10) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czysto¶ci
wymagane jest również ustawienie na zewn±trz, poza lokalem, co najmniej
jednego pojemnika 240 l na odpady.
9. Worki, o których stanowi ust. 5, z wyj±tkiem worków na odpady budowlane i
rozbiórkowe, dostarcza wła¶cicielom nieruchomo¶ci podmiot odbieraj±cy odpady
komunalne na terenie gminy. Wła¶ciciele nieruchomo¶ci s± obowi±zani do odebrania
worków i używania ich zgodnie z przeznaczeniem.
10. Zapewnienie pojemników do zbiórki popiołu jest obowi±zkiem wła¶ciciela
nieruchomo¶ci.
11. Pojemniki, o których mowa w ust. 1, wła¶ciciel nieruchomo¶ci:
1) poddaje okresowemu czyszczeniu i dezynfekcji, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy;
2) utrzymuje w odpowiednim stanie sanitarnym, porz±dkowym i technicznym.
12. Obowi±zki, o których stanowi ust. 11, wła¶ciciel nieruchomo¶ci może zlecić
przedsiębiorcy zajmuj±cemu się tego typu czynno¶ciami.
13. Wła¶ciciele nieruchomo¶ci s± zobowi±zani do udzielania rzetelnych i wiarygodnych
informacji, umożliwiaj±cych ustalenie faktycznej ilo¶ci odpadów podlegaj±cych
gromadzeniu na terenie nieruchomo¶ci.
§ 4.
Rozmieszczenie pojemników
Okre¶la się następuj±ce zasady rozmieszczania pojemników na odpady i urz±dzeń do
gromadzenia nieczysto¶ci płynnych:
1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych i nieczysto¶ci
ciekłych należy uwzględnić przepisy Rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12
kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póĽń. zm.);
2) pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomo¶ci, w miejscu
widocznym, na wyrównanej, najlepiej utwardzonej, powierzchni, zabezpieczonej
przed zbieraniem się na niej wody i błota;
3) miejsca gromadzenia odpadów komunalnych powinny być zabezpieczone przed
zalewaniem odpadów przez wody opadowe i dostępem osób trzecich; dostęp do nich
powinny mieć wył±cznie osoby maj±ce obowi±zek zbierać a także odbierać z nich
odpady komunalne;
4) na terenie nieruchomo¶ci pojemniki na odpady oraz worki z selektywnie zebranymi
odpadami komunalnymi należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, umożliwiaj±cym
łatwy dostęp podmiotowi odbieraj±cemu odpady komunalne na terenie gminy;
5) szczelny zbiornik bezodpływowy lub oczyszczalnia przydomowa musz± być
zlokalizowane w sposób umożliwiaj±cy dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego w celu
ich opróżnienia;
§ 5.
Kosze w miejscach publicznych; imprezy plenerowe
1. Miejsca publiczne takie jak: ci±gi piesze przy drogach publicznych, przystanki
komunikacji, parki s± przez wła¶cicieli nieruchomo¶ci lub przedsiębiorców
użytkuj±cych tereny komunikacji publicznej obowi±zkowo wyposażone w kosze,
zgodnie z następuj±cymi zasadami:
1) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w s±siedztwie
oznaczenia przystanku;
2) na jednym peronie powinny być umieszczone min. dwa kosze.
2. Wła¶ciciel nieruchomo¶ci na której organizowana jest impreza plenerowa (np. festyn,
koncert, cyrk, wesołe miasteczko) zobowi±zani s± do wyposażenia miejsca, na którym
ona się odbywa w jeden pojemnik o pojemno¶ci nie mniejszej niż 120 l na 60 osób
uczestnicz±cych w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin; je¶li jest
on dłuższy – liczbę tę należy zwiększyć o 50 % w stosunku do podanych wyżej, na
każde następne 4 godziny trwania imprezy;
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwo¶ci i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczysto¶ci ciekłych
§ 6.
Częstotliwo¶ć i sposób pozbywania się odpadów komunalnych
1. Wła¶ciciele nieruchomo¶ci obowi±zani s± do pozbywania się odpadów komunalnych
z terenu nieruchomo¶ci w sposób systematyczny, gwarantuj±cy zachowanie czysto¶ci i
porz±dku na terenie nieruchomo¶ci.
2. Gmina zapewnia następuj±ce metody pozbywania się odpadów komunalnych:
1) odbieranie frakcji suchej, szkła, odpadów zielonych, elektrycznych i
elektronicznych, wielkogabarytowych, popiołu oraz odpadów komunalnych
zmieszanych z nieruchomo¶ci zamieszkanej, realizowane przez firmę wybran±
w przetargu, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czysto¶ci i
porz±dku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z póĽn. zm.) i zgodnie z
częstotliwo¶ciami, o których mowa w ust. 3;
2) dostarczanie przeterminowanych leków przez wła¶cicieli nieruchomo¶ci do
oznaczonych pojemników rozmieszczonych w wyznaczonych aptekach,
placówkach ochrony zdrowia lub w punkcie selektywnej zbiórki odpadów
komunalnych;
3) dostarczanie zużytych baterii przez wła¶cicieli nieruchomo¶ci do oznaczonych
pojemników rozmieszczonych w budynku urzędu gminy, placówkach
o¶wiatowych lub w punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
4) dostarczanie niektórych odpadów komunalnych przez wła¶cicieli
nieruchomo¶ci do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
3. Ustala się minimalne częstotliwo¶ci odbioru sprzed posesji odpadów komunalnych z
nieruchomo¶ci zamieszkanych:
1) zmieszanych odpadów komunalnych – nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
2) zmieszanych odpadów komunalnych pozostałych po segregacji – nie rzadziej niż raz
na 2 tygodnie;
3) frakcji suchej – raz na miesi±c;
4) szkła – raz na 2 miesi±ce;
5) wielkogabarytowych – po wcze¶niejszym zgłoszeniu takiej konieczno¶ci do Urzędu
Gminy Michałowice, jako „wystawka” raz miesi±cu w pierwszy poniedziałek
miesi±ca; je¶li jest to dzień ¶wi±teczny, odbiór ma miejsce w następny poniedziałek;
6) elektrycznych i elektronicznych – po wcze¶niejszym zgłoszeniu takiej konieczno¶ci
do Urzędu Gminy Michałowice, jako „wystawka” raz miesi±cu w pierwszy
poniedziałek miesi±ca; je¶li jest to dzień ¶wi±teczny, odbiór ma miejsce w następny
poniedziałek;
7) zielonych – dwa razy w miesi±cu w okresie od 1 kwietnia do 15 grudnia;
8) popiołu – po wcze¶niejszym zgłoszeniu takiej konieczno¶ci do Urzędu Gminy
Michałowice, raz w miesi±cu, w okresie od 1 paĽdziernika do 30 kwietnia
4. Wła¶ciciele nieruchomo¶ci przekazuj± do punktu selektywnej zbiórki odpadów
komunalnych następuj±ce rodzaje odpadów:
1) akumulatory;
2) zużyte opony;
3) odpady niebezpieczne, o których mowa w §2 ust. 2 pkt. 8.
5. Odpady elektryczne i elektroniczne można także przekazać podmiotowi zbieraj±cemu
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodz±cy z gospodarstw domowych,
o którym mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495, z póĽn. zm.).
6. Zużyte baterie pozostawia się w odpowiednio oznaczonych pojemnikach,
rozmieszczonych w budynku urzędu gminy, placówkach o¶wiatowych lub w punkcie
selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
7. Przeterminowane leki pozostawia się w odpowiednio oznaczonych pojemnikach,
rozmieszczonych w aptekach, placówkach ochrony zdrowia, lub w punkcie
selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.
8. Wykaz miejsc, o których mowa w ust. 6 i 7 gmina podaje do publicznej wiadomo¶ci
przez umieszczenie wykazu na swojej stronie internetowej i podanie do publicznej
wiadomo¶ci w sposób zwyczajowo przyjęty.
9. Odpady budowlane wytworzone przez mieszkańca należy gromadzić w workach,
o których stanowi § 3 ust. 5 pkt 4 regulaminu.
§ 7.
Wymogi szczególne w zakresie zbiórki selektywnej
1. Selektywnie zebrane odpady powinny być czyste, niezatłuszczone i opróżnione z resztek
pozostałych substancji.
2. Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywno¶ci i inne, które uległy
zabrudzeniu, należy przed złożeniem do worka umyć.
3. Z odpadów opakowaniowych posiadaj±cych nakrętki, należy je odkręcić.
4. Opróżnione opakowania, je¶li rodzaj materiału na to pozwala, należy trwale zgnie¶ć przed
złożeniem do worka.
5. Zebrane selektywnie odpady frakcji suchej, szkło, odpady zielone przekazywane s±
podmiotowi zajmuj±cemu się odbiorem odpadów komunalnych, w workach, o których
stanowi § 3 ust. 5, które należy zwi±zać lub zakleić ta¶m± klej±c±.
6. Zabrania się:
1) umieszczania w workach na odpady suche:
a) opakowań z zawarto¶ci±, np. żywno¶ci±, wapnem, cementem;
b) kalki technicznej;
c) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych foli;
d) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i
lakierach;
e) opakowań po ¶rodkach chwasto- i owadobójczych;
4) umieszczania w workach na szkło:
a) ceramiki (np. porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki);
b) luster;
c) szklanych opakowań farmaceutycznych lub chemicznych z pozostało¶ciami
zawarto¶ci;
d) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone);
e) szyb samochodowych.
§ 8.
Obowi±zki wła¶cicieli nieruchomo¶ci niezamieszkanych oraz wła¶cicieli nieruchomo¶ci,
którzy pozbywaj± się nieczysto¶ci ciekłych
1. Ustala się minimalne częstotliwo¶ci odbioru odpadów komunalnych
z nieruchomo¶ci niezamieszkanych:
1) dwa razy w miesi±cu z nieruchomo¶ci niezamieszkanych (domy);
2) dwa razy w miesi±cu z ogródków działkowych;
3) jeden raz w tygodniu ze żłobków i przedszkoli;
4) dwa razy w tygodniu z obiektów oraz terenów handlowo-usługowych,
z wyj±tkiem placówek handlowo-usługowych zlokalizowanych poza
budynkami, dla których wprowadza się obowi±zek codziennego usuwania
odpadów;
5) jeden raz na dwa tygodnie ze szkół wszelkiego typu, internatów, hoteli itp.;
6) trzy razy w tygodniu z koszy ulicznych;
7) jeden raz na dwa tygodnie z cmentarzy.
2. Wła¶ciciele nieruchomo¶ci wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe zobowi±zani s±
opróżniać je z częstotliwo¶ci± zapewniaj±c± niedopuszczenie do ich przepełnienia
b±dĽ wylewania na powierzchnię terenu. Przyjmuje się, że pojemno¶ć zbiorników
powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie czę¶ciej niż raz w tygodniu. Również
przepustowo¶ć przydomowej oczyszczalni ¶cieków musi zostać dostosowana do ilo¶ci
mieszkańców w sposób zapewniaj±cy uzyskanie stopnia ich oczyszczania okre¶lonego
w przepisach odrębnych; w przypadku braku licznika na wodę okre¶laj±c wielko¶ć i
przepustowo¶ć tych urz±dzeń należy przyj±ć następuj±ce wskaĽniki wytwarzania
¶cieków:
1) mieszkańcy – 3,0 m³/osobę/miesi±c,
2) pralnie usługowe – 17,0 dm³/kg bielizny/dobę,
3) bary, restauracje, jadłodajnie – 3 m³/miejsce konsumpcyjne/miesi±c,
4) kawiarnie – 0,8 m³/miejsce konsumpcyjne/miesi±c,
5) sklepy spożywcze – 2,0 m³/zatrudnionego/miesi±c,
6) pozostałe sklepy – 0,9 m³/zatrudnionego/miesi±c,
7) apteki – 3,0 m³/zatrudnionego/miesi±c,
8) przychodnie lekarskie – 0,5 m³/zatrudnionego/miesi±c,
9) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne – 4,5 m³/zatrudnionego/miesi±c,
10) pozostałe zakłady usługowe – 0,45 m³/zatrudnionego/miesi±c,
11) zakłady produkcyjne:
a) bez natrysków – 0,45 m³/zatrudnionego/miesi±c,
b) z natryskami – 1,5 m³/zatrudnionego/miesi±c;
12) ogródki działkowe – 1 m3/ogródek/miesi±c.
ROZDZIAŁ V
Wymagania wynikaj±ce z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
§ 9.
Ogólne wymogi wynikaj±ce z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
1. Stosownie do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami stwierdza się obowi±zek
takiego postępowania na terenie gminy, które prowadzi do:
1) zwiększenia udziału odzysku, w szczególno¶ci recyklingu w odniesieniu do szkła,
metali, tworzyw sztucznych oraz papieru i tektury, jak również odzysku energii z
odpadów zgodnego z wymogami ochrony ¶rodowiska,
2) zmniejszenia ilo¶ci odpadów kierowanych na składowiska odpadów,
3) wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów,
4) zminimalizowania ilo¶ci powstaj±cych odpadów, głównie opakowań lub toreb
foliowych.
2. Podmioty prowadz±ce działalno¶ć w zakresie odbierania odpadów komunalnych
obowi±zane s± rejestrować masę odbieranych poszczególnych rodzajów odpadów
komunalnych odbieranych od poszczególnych wła¶cicieli nieruchomo¶ci.
3. Zgodnie z czę¶ci± VIII „PRZYJĘTY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI”
z rozdziałem 2.3. Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata
2012 – 2017 z uwzględnieniem lat 2018 – 2023 podmiot odbieraj±cy odpady
obowi±zany jest do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów
zielonych oraz pozostało¶ci z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do
składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych
okre¶lonej w wyżej wymienionym Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami oraz
w uchwale w sprawie wykonania tegoż Wojewódzkiego Planu Gospodarki
Odpadami.
4. Gmina, będzie podejmować działania maj±ce na celu podniesienie wiedzy
mieszkańców w zakresie selektywnej gospodarki odpadami i ograniczania ilo¶ci
powstaj±cych odpadów.
§ 10.
Postępowanie z odpadami zbieranymi selektywnie
Odpady zbierane selektywnie przed skierowaniem do instalacji termicznego przekształcania
odpadów, do recyklera lub na składowisko odpadów należy:
1) w przypadku odpadów ulegaj±cych biodegradacji poddać w szczególno¶ci
kompostowaniu, lub skierować do fermentacji w instalacji biogazowej;
2) w przypadku odpadów opakowaniowych i surowców wtórnych poddać sortowaniu
celem podczyszczenia;
3) w przypadku odpadów wielkogabarytowych - poddać demontażowi, odzyskowi lub
unieszkodliwianiu.
§ 11.
Działania zmierzaj±ce do poprawy gospodarki odpadami
1. W ramach działań zmierzaj±cych do poprawy gospodarki odpadami należy:
1) prowadzić działania promuj±ce postawy i działania zmierzaj±ce do ograniczenia ilo¶ci
odpadów powstaj±cych na nieruchomo¶ciach;
2) informować, szczególnie w okresie poprzedzaj±cym sezon grzewczy o wpływie
spalania odpadów w piecach centralnego ogrzewania na ¶rodowisko i organizm
ludzki;
3) promować kompostowanie odpadów ulegaj±cych biodegradacji powstaj±cych na
nieruchomo¶ciach w zabudowie jednorodzinnej.
2. Działania z ust. 1 można prowadzić we współpracy z organizacjami pozarz±dowymi.
ROZDZIAŁ VI
Obowi±zki osób utrzymuj±cych zwierzęta domowe
§ 12.
Zasada ogólna
Osoby utrzymuj±ce zwierzęta domowe s± obowi±zane do zachowania bezpieczeństwa i
¶rodków ostrożno¶ci, zapewniaj±cych ochronę przed zagrożeniem lub uci±żliwo¶ci± dla ludzi
oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponosz± też
pełn± odpowiedzialno¶ć za zachowanie tych zwierz±t.
§ 13
Obowi±zki posiadaczy zwierz±t domowych
1. Do obowi±zków posiadaczy zwierz±t domowych należy:
1) stały i skuteczny dozór;
2) zachowanie ¶rodków ostrożno¶ci zapewniaj±cych ochronę zdrowia i życia ludzi
oraz innych zwierz±t, a w szczególno¶ci dołożenie starań by zwierzęta te były jak
najmniej uci±żliwe dla otoczenia, nie zakłócały spokoju domowego i nie
zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku;
3) utrzymywanie zwierz±t na terenie własnej nieruchomo¶ci;
4) zapobieganie zanieczyszczaniu przez zwierzęta domowe terenów placów gier i
zabaw, piaskownic dla dzieci, terenów stref rekreacji oraz terenów objętych
zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy;
5) zwalnianie zwierz±t domowych z uwięzi wył±cznie na terenach zielonych do tego
przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy wła¶ciciel ma
możliwo¶ć sprawowania kontroli nad ich zachowaniem; zabrania się zwalniania z
uwięzi na terenach, o których mowa w zdaniu poprzednim, psów ras uznanych za
agresywne;
6) natychmiastowe usuwanie przez wła¶cicieli, zanieczyszczeń pozostawionych
przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do
użytku publicznego, a w szczególno¶ci na chodnikach, jezdniach, placach,
parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczysto¶ci te, winny być zbierane przez
wła¶ciciela i umieszczane w specjalnych pojemnikach ustawionych na terenie
gminy.
2. Postanowienia ust. 1 pkt. 5 i 6 nie dotycz± osób niepełnosprawnych, korzystaj±cych z
pomocy psów asystuj±cych.
3. Do obowi±zków posiadaczy psów należy:
1) wyposażenie psa w obrożę i kaganiec;
2) prowadzanie psa na uwięzi (smyczy), a psa zachowuj±cego się agresywnie, psa
rasy uznanej za agresywn±, rasy dużej lub olbrzymiej dodatkowo w nałożonym
kagańcu i tylko przez osob± pełnoletni±. Obowi±zki, o których stanowi zdanie
poprzednie spoczywaj± również na osobie, która psem się opiekuje;
3) zwolnienie przez wła¶ciciela nieruchomo¶ci psów ze smyczy na terenie
nieruchomo¶ci może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomo¶ć jest ogrodzona w
sposób uniemożliwiaj±cy jej opuszczenie przez psa i wykluczaj±cy dostęp osób
trzecich, zaleca się oznakowanie ogrodzenia tabliczk± ze stosownym ostrzeżeniem;
4) niepozostawianie psa bez dozoru, jeżeli nie jest trzymany na uwięzi lub nie
znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym, które
uniemożliwiaj± wydostanie się psa na zewn±trz.
4. Przepisy ustępu powyższego stosuje się odpowiednio do innych zwierz±t domowych
mog±cych stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi.
5. Postanowienia ust. 1 stosuje się również do zwierz±t nieudomowionych,
utrzymywanych w charakterze zwierz±t domowych.
ROZDZIAŁ VII
Zasady utrzymywania zwierz±t gospodarskich na terenach wył±czonych z produkcji
rolniczej
§ 14.
Zezwala się na utrzymywanie zwierz±t gospodarskich na terenach nieruchomo¶ci pod
warunkiem, że:
1) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczysto¶ci płynne będ±
gromadzone i usuwane zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami i nie będ± powodować
zanieczyszczenia terenu nieruchomo¶ci oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
2) prowadzona hodowla nie będzie ł±czyła się z uci±żliwym oddziaływaniem na
nieruchomo¶ci s±siednie, w szczególno¶ci w postaci nieprzyjemnych zapachów lub
wyziewów;
3) zachowane zostan± wymogi wynikaj±ce z obowi±zuj±cych przepisów sanitarnoepidemiologicznych;
4) zachowane zostan± wymogi wynikaj±ce z postanowień ustawy z 21 sierpnia 1997 r.
o ochronie zwierz±t (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z póĽ. zm.)
oraz innych aktów prawa powszechnie obowi±zuj±cego
ROZDZIAŁ VIII
Obszary podlegaj±ce obowi±zkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 15.
Zagrożenie sanitarne populacj± gryzoni
1. Obowi±zkiem przeprowadzania cyklicznych deratyzacji objęte s±: szkoły, przedszkola,
placówki handlowe, budynki wielorodzinne oraz budynki i urz±dzenia użyteczno¶ci
publicznej, a także zakłady zajmuj±ce się zbiorowym żywieniem ludzi lub produkcj±
żywno¶ci dla ludzi.
2. Użytkownik obiektu przeprowadza deratyzację w miarę potrzeby, w miesi±cach kwietniu i
wrze¶niu.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 17.
Nadzór nad realizacj± obowi±zków wynikaj±cych z regulaminu sprawuje Wójt Gminy
Michałowice.
Inne pomocne linki:
- Deklaracja (wzór wypełnionej przy segregowaniu, wzór wypełnionej bez segregowania);